Wednesday, October 14, 2009

"::^sunyi^::" ayah dan ibu....

hari merupakan hari biasa di pejabat..sedang dok lepak2..telefon berdering.."syam..ada calon nak tukar pusat" sudah..biase2 pusat muet la.."ok..comming"..sampai di kaunter, kelihatan seorang 2 orang yang layak digelar warga emas bersama 2 keping surat di tangan.."ye makcik..ape boleh saya bantu?"..tanyaku.."makcik nak buat tukar pusat perikse anak makcik".."oh!..boleh2"..jawabku perlahan..aku bertanye sebab kenapa nak tukar pusat.."anak makcik masuk pusat serenti, ada kat Melaka. jadi nak dia ambil perikse kat sana la"..sebenarnya masa dah suntuk benar untuk membuat pertukaran pusat..apa yang aku boleh tolong adalah beri borang tukar pusat, dan poskan kepada JPN..itu pun kalau boleh..tapi untuk kes2 khas sebegini, jarang permohonan ditolak..

aku bertanya kenapa die masuk pusat serenti..anak die terlibat dengan pil kude..baru kene tangkap..hmm..sambil berbual aku menghulur borang yang perlu diisi..tangan pakcik tu, terketar2 mengisi borang..kesian betul aku tengok..aku menawarkan pertolongan untuk mengisi borang..bukan sedikit..untuk pertukaran pusat..6 keping borang yang perlu diisi..bayangkan dengan tangan terketar2..berapa lama masa yang diambil untuk mengisi borang..calon nie adalah anak bongsu..tiada spm..baru nak amik..selesai isi borang pakcik mengajakku minum pagi..aku menolak pelawaannya..

apa yang aku ingin timbulkan di sini adalah..pengorbanan oleh kedua ibu bapa kepada anak2..aku betul2 kesian dan kesal dengan tindakan anaknya..dah la menyusahkan mak bapak..datang untuk selesaikan hal anak..pakcik tu siap mintak photostat slip perikse..katenye ingin beli buku untuk anak..tanya kepada aku apakah buku terbaik..anak die nak study..menitis air mata bila pikirkan kesungguhan pakcik tu..timbul rasa insaf dalam diri aku tentang pengorbanan kedua ibu bapa..mereka mahukan hanya yang terbaik untuk anak2 mereka...aku merenung keduanya sambil mereka berlalu keluar....

No comments:

Post a Comment