Sunday, December 7, 2008

"::^sunyi^::" : tertanya-tanya....

cincin belah rotan..cincin yang ku beli untuk......
kini menjadi kenangan abadi....

3.00 pagi.isk terkejut dek salakan anjing..tak pernah-pernah ada anjing di kawasan umah aku nie..haha..8.00 mlm.kemas bilik.tgk kotak yang penuh berisi brg..aku buka..lihat satu persatu..hmmm...jumpa cincin dalam kotak, masih tersimpan rapi..kubuka..cincin utk aku menyunting sekuntum bunga mekar..tapii.....aku terasa nak mendisplaykan cincin nie..ape laa..nothing to loose..

Petang tadi,hujan sangat-sangat lebat (hujan lesak) haha..kesian jiran aku yang mengadakan kenduri kahwin petang tadi.semuanya jadi kelam kabut.hujan memang sangat lebat.. Mereka mengadakan persandingan, 3 pasangan sekaligus. ha...seronok ker kongsi-kongsi" big day" macam tu,ek?mmmh..ape2 jer la..kajian menyatakan kelahiran bulan 8,9 dan 10 adalah yang paling tinggi..kenapa??..dah musim cuti sekolah..ramai la yg melangsungkan perkahwinan..dan erti kata lain 'musim mengawan' laaa..har.har..haarrr....hik..hik..

Aku lihat pengantin lelaki. Dia sungguh yakin, riak wajahnya gembiranya.. walaupun, suasana agak kurang selesa dengan kehujanan dan kelembapan, dia tetap gembira.ha...aku ucapkan..Have A wonderful Life..

Perkahwinan dan penceraian adalah antonim. Watak antagonisnya penceraian.It's sad to see husband and wife divorced.hu..kalau itu jalan terbaik, terima jerlah..Pilihlah.kan? Semua kita yang tentukan. Bila dah bercerai, masing-masing bawak haluan dan berusaha mencari pasangan ideal yang lain.Argh,susah jugak ye.

Watak protagonisnya, pernikahan@perkahwinan.Ini semua orang anggap indah.Pernah seorang rakan bertanya,"apekah perlu kiter berkahwin?dan untuk apa?"Aku memberi fakta-fakta logik akal kepadanya.Seperti yang ustazah ajarkan dalam kelas, fungsi-fungsi perkahwinan.Semua kelihatan ringkas sahaja.Nah,amik rasakan tanggungjawab yang harus kamu pikul bila berkongsi hidup.

"Jangan diduga lautan dalam,kalau kail panjang sejengkal".Kalau rasakan diri tidak mampu mengemudi..Lebih baik,teruskan mencari kekuatan untuk mengemudi.itu lebih baik.

Pertunangan pun umpama satu fenomena, anak muda berlumba-lumba mendapatkan "title" tunangan orang. bertunang adalah sunat dalam islam..tapi bukan tiket untuk membuat keje2 tuuuuuuttttt...dah 3 hari hujan x berhenti..esok raya korban..

bila tiba hari raya..x kirala raya ape..aku pasti teringat, terkenang, terbayang org2 yang aku sayang..terutama arwah atok dan nenek..aku rindukan suara atok melaungkan takbir di pagi hari raya..menandakan kemenangan umat islam dan malaungkan kebesaran Allah ke seluruh alam..sungguh shahdu ku rasakan..bila raya korban, setiap tahun atok mesti membuat ibadah korban..atok yang sembelih sendiri lembu-lembu tu..umah atok menjadi tempat berkumpul semua sanak saudara..sungguh gembira waktu tu..nenek selalu buatkan makanan untuk aku..aku nak makan ape..cakap je pg..then petang tu mesti ade makanan tu..tu yang bagi aku sangat magic..melebihi fuyoo magic....maklumlah..cucu kesayangan..sekarang, sume tu dah tinggal kenangan..aku jdkan kenangan teridah dalam hidup aku..aku susah lupa dan tidak sesekali aku melupakan kenangan2 terindah dalam hidup aku..

so selamat hari raya aidil adha aku ucapkan pada korang..semoga bergembira dan bahagia disamping orang tersayang..bagi yang melakukan ibadah qurban..selamat beribadah dan janganlah lupa fakir dan miskin..jangan makan daging banyak sangat..nanti ada yang bermalam di hospital..he.he.. pada 'WNR' ...

"::^sunyi^::" : "Maafkan Aku, Aku Tak Sempurna Bagi Mu, Semoga Kau Bahagia....Hatiku Mahu, Qudratku Tiada..."

No comments:

Post a Comment