Monday, June 16, 2008

cara sujud yang betul

assalamualaikum wbt.

pernah tak tengok ada tanda pada dahi seseorang.mesti first impression kite.."rajin solat die ni"
sebenarnya rasulullah saw sendiri tiada tanda pada dahinya.tanda nya ada pada kedua lututnya.
bagaimana tiada tanda pada dahinya sedangkan baginda saw sendiri berdiri sembahyang malamnya sampai bengkak kakinya?bayangkan berapa lama sujudnya?kerana ibadah ni biar Dia yang tahu bukan manusia yang tahu.

cara sujud yang betul, apabila sujudnya bukan kepala yang menumpang berat badan kita, bukan menekan dengan kepalanya, tetapi tangan kita yang menampung berat badan kita.tangan kita yang menyokong badan kita.kepala @ muka di letakkan mendatar jejaknya pada sejadah - dahi,hidung,mulut.

kalau nak best lagi, lebih kan bacaan.kalau selama ni kite bace ruku' n sujud nya 3x tasbih, kita tambah sket jadi tujuh x. di waktu sujud itu lah paling dekat kita dengan Allah swt.kenapa bila ruku' n sujud kita kita bacaannya adalah tasbih?bukan bacaan al quran?fikirkan.biar kita ruku' hati turut ruku',sujud hati turut sujud.bukan sekadar anggota saja yang sujud.rasa kan kehinaan, rasakan kehambaan.hayati kebesaranNya.rasakan kita hina, taraf tanah je kita ni.dah la tanah, dari air mani yang keluar dr saluran kencing plak tu.tu pon ade manusia yang sombong n rase tarafnya tinggi dari manusia lain.warna coklatnya kulit kita bukan ke nak mengingatkan kita dari tanah.tempat dipijak2.

dari siti Aisyah r.a. sabda rasulullah saw:


"Allah membenci manusia yang lebih cantik pakaiannya dari amalnya."

wallahualam.

Setiap yang baik ada ganjaran dan didikan, setiap yang tidak baik ada hikmah dan pengajarannya, semua itu ujian dari Tuhan untuk mendidik kita bersama.

No comments:

Post a Comment